Att vara anställd via ett bemanningsföretag

När du är anställd via ett bemanningsföretag slipper du ordna med allt det administrativa kring anställningsavtalet. Om du är registrerad via ett bemanningsföretag ringer de ofta upp dig om de hittar ett jobb som matchar dina kvalifikationer. Du och din kontaktperson på bemanningsföretaget går självklart igenom anställningsavtalet tillsammans för att se så allt stämmer. Väl ute hos kund är du som en vanlig anställd men du måste skicka in tidrapporter till bemanningsföretaget där du skriver de timmar och dagar du har jobbat. Detta måste göras för att bemanningsföretaget sen ska kunna fakturera kunden (företaget) de timmar du jobbat. På så sätt får bemanningsföretaget sin del av kakan samtidigt som du får din lön.

Det är även väldigt smidigt för företagen att ha ett bemanningsföretag då de slipper rekryteringsprocesserna. När du som person blir kontaktad av ett bemanningsföretag angående ett jobb du sökt, får du oftast gå på flera intervjuer. De första 2-3 intervjuerna tas om hand av din framtida kontaktperson och sen när de känner att de fått en klar bild av dig skickas det vidare till företaget. När kontraktet har gått ut hos en kund är det bemanningsföretaget och främst din kontaktpersons uppgift att hitta ett nytt jobb till dig.